جامپر چیست و کاربرد آن کجاست ؟
ژانویه 17, 2024
Online Slots With Free Spins + No Deposit Slot Machines
آگوست 29, 2024

کابل پردیس صنعت رسانا

کابل پردیس

انواع کابل‌‌ جهت انتقال جریان برق ضعیف، متوسط و قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین این محصول از اهمیت ویژه‌ای در تجهیزات برقی برخوردار هستند. اما کابل چیست؟ اگر بخواهیم تعریف کلی از این محصول ارائه دهیم باید گفت کابل از چندین سیم هادی الکتریکی است که در یک غلاف جمع شده‌اند

ابل (cable) از دو بخش اصلی رسانا و عایق که رسانا برای انتقال جریان الکتریکی، سیگنال و نور استفاده می‌شود، تشکیل می‌شود. کابل‌ها بر اساس سطح ولتاژ، کارکرد، شکل رسانا و رشته‌های آن به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

سیم و کابل چیست؟ کابل‌ها نوعی تجهیزات الکتریکی هستند که برای انتقال برق و داده از قسمت پست مخابرات یا پایه برق به مکان مورد نیاز کشیده می‌شوند. این قطعه بر حسب نیاز محل مورد استفاده یا به صورت سربار یا همان هوایی و یا به صورت زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم و کابل پارس صنعت رسانا

شرکت سیم و کابل پارس صنعت رسانا بیش از دو دهه است که در زمینه تولید محصولات الکتریکی از جمله انواع سیم و کابل فعال است؛ این شرکت در سال ۱۳۸۱ و در شهرک صنعتی شهر ایوانکی واقع در استان سمنان با نام تجاری پلیمر شرق فعالیت خود را آغاز کرده است و از ابتدا با همکاری متخصصان و صنعتگران زبده اقدام به فعالیت تولیدی کرده و همواره رعایت کلیه اصول مربوط به کیفیت کالا، دریافت گواهی‌نامه‌های تولیدی و استانداردهای داخلی و بین المللی را در سر لوحه شروع خدمات خود قرار داده است. این شرکت همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد طیف گسترده‌ای از محصولات الکتریکی را تولید می‌کند. کابل پردیس صنعت رسانا 

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که تفاوت بین کابل و سیم چیست؟

سیم‌ها تجهیزاتی هستند که از یک لایه هادی مسی یا آلومینیومی تشکیل شده‌اند. سیم‌ها به صورت مجزا و بیشتر بر اساس سطح مقطع، رنگ، ضخامت هادی و روکش شناخته می‌شوند. اما کابل‌ها محصولاتی هستند که از مونتاژ کردن چند سیم مجزا به هم تشکیل می‌شوند.

این محصول انواع مختلفی دارند و در اشکال متنوع نیز موجود هستند. به همین دلیل قیمت کابل در انواع مختلف متفاوت است. برای مثال نوع استفاده شده در مخابرات با نوع استفاده شده در شبکه ساختمان متفاوت هستند. در ادامه برای اینکه به طور دقیق‌تر بدانید کابل چیست، به بررسی ساختمان تشکیل‌دهنده آن خواهیم پرداخت.

مواد هادی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده آن است و معمولا جنس آن از مس است. هادی‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. انتقال جریان الکتریکی از طریق هادی‌ها صورت می‌پذیرد و معمولا می‌توانند در جنس‌های مس و آلومینیوم باشند. اگر می‌خواهید سیم مورد نظر جریان بیش‌تری عبور دهد، از نوعی استفاده کنید که هادی آن‌ از جنس مس است. هادی‌ها از نظر شکل می‌توانند دایره‌ای و مثلثی باشند. علاوه بر وجود هادی برای یکنواخت کردن میدان الکتریکی از نیمه‌هادی نیز استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که نیمه‌هادی‌ها در تمامی این نوع از محصولات موجود نیست و فقط در نوع‌هایی با فشار ضعیف موجود باشند.

عایقی که روی هادی‌ها وجود دارد معمولا از جنس پلاستیک است. عایق‌ها نیز می‌توانند جنس مختلفی داشته باشند و با توجه به کاربرد آن از عایقی با جنس مناسب استفاده می‌کنند. غلاف نیز وظیفه حفظ لایه‌های داخلی از آسیب‌های مکانیکی را برعهده دارد. البته علاوه بر سیم هادی و غلاف از محافظ الکتریکی و مکانیکی هم گاهی برای کابل به عنوان اجزای دیگرش استفاده می‌شود.

تفاوت کابل و سیم

گاهی کابل و سیم با هم اشتباه گرفته می‌شوند ولی در واقع دو وسیله متفاوت‌اند. کابل در واقع از چند رشته سیم تشکیل می‌شود و سیم متشکل از یک یا چند رشته مواد الکتریکی هادی مانند مس یا آلومینیوم است که دامنه کاربردی وسیع‌تری دارد. سیم‌ها قابل مشاهده اما کابل‌ها عموما عایق‌بندی می‌شوند.

انواع کابل پارس صنعت رسانا

کابل‌ها بر اساس معیارهای مختلفی مثل سطح ولتاژ، شکل رسانا، کارکرد و تعداد رشته، انواع متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی هر کدام خواهیم پرداخت:

انواع کابل بر اساس میزان ولتاژ

  • کابل فشار ضعیف (LV) که برای انتقال المتریسیته با حداکثر ولتاژ ۱۰۰۰ ولت برای مصارفی همچون کابل‌کشی ساختمان منازل کاربرد دارد.
  • کابل فشار متوسط (MV) که میزان ولتاژ عبوری آن بین ۱ تا ۳۳ ولت است که برای انتقال برای فواصل کم مناسب است.
  • کابل فشار قوی (HV) و فوق فشار قوی (EHV) که ظرفیت ولتاژ برای اولی بین ۳۳ تا ۲۳۰ ولت و برای دومی برای انتقال برق با ولتاژهای بالاتر از ۲۳۰ ولت کاربرد دارند.

انواع کابل بر اساس شکل رسانا

یکی از معیارهای تقسیم‌بندی کابل، شکل رسانا است که میزان انعطاف کابل را تعیین می‌کند. در این سطح، سه نوع کابل داریم:

  • مفتولی که نسبت به دو نوع دیگر کم‌ترین انعطاف را دارد و رشته سیم درون کابل به شکل مفتول دایره‌ای یا مثلثی است.
  • نیمه‌افشان که رسانای آن از چند مفتول ساده به‌هم‌تابیده‌شده تشکیل می‌شود و انعطاف آن از حالت کابل مفتولی بیشتر است.
  • افشان که انعطاف و میزان خمیدگی بالایی دارد و در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح داده می‌شود.

 

کابل پردیس صنعت رسانا

کابل پردیس صنعت رسانا

 

کابل‌های قلع‌اندود شیلد و فویل دار افشان با استاندارد AWG, MM2

از انواع محصولات تولیدی سیم و کابل پارس صنعت رسانا؛ می‌توان به کابل‌های افشان اشاره کرد. این نمونه از کابل‌های افشان دارای استانداردهای مختلفی هستند که در واقع مشخص کننده نوع و خاصیت رسانایی کابل است. به بیانی دیگر استانداردهای ذکر شده مشخص کننده خصوصیات رسانایی سیم و کابل هستند. لازم به ذکر است که هرچه سیم‌ها بزرگتر شوند مقاومت آن‌ها در برابر عبور جریان الکتریکی کمتر خواهد شد و برعکس. بر این اساس هرچه استاندارد AWG بزرگتر باشد؛ قطر سیم کمتر است. کابل‌های دارای این استاندارد در انواع قلع‌اندود شیلد دار تولید می‌شوند.

انواع سیم‌های تک رشته قلع‌اندود AWG ۱۶.۱۸، ۲۰.۲۲، ۲۴.۲۶، ۲۸.۳۰

این سری از سیم‌ها با برند سیم و کابل پارس صنعت رسانا؛ نیز با کیفیت منحصر به فرد با مشخصات فوق تولید می‌شوند؛ اصولا این مدل از سیم‌ها از انواع افشان هستند؛ ولی به گونه‌ای که فقط از یک رشته درست شده‌اند و از خصویات دیگر آن‌ها می‌توان به توان‌های حرارتی متعدد و ولتاژهای مختلف اشاره کرد. قابل ذکر است که در این شرکت؛ سیم و کابل پارس صنعت رسانا با قطر و سطح مقاطع مختلف تولید می‌شوند و هر کدام از کابل‌های ذکر شده دارای مشخصات منحصر به فرد خود هستند.

کابل‌های کنترل شیلد و فرمان کابل پردیس صنعت رسانا

این مدل از کابل‌ها که کابل‌های فرمان نیز نامیده می‌شوند با برند سیم و کابل پارس صنعت رسانا؛ تولید می‌شوند و برای انتقال جریان‌های پایین، سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال در صنایع مختلف استفاده می‌شوند که دارای انواع شیلددار و بدون شیلد هستند. بیشترین مورد استفاده این کابل‌ها در تابلوهای فرمان، اتاق‌های کنترل و پالایشگاه‌ها است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

استعلام قیمت و سفارش