کابل آلومینیوم و کاربرد انواع آن ، هر آنچه باید درباره کابل آلومینیوم بدانیم

کابل مسی یا آلومینیومی ؟
آگوست 22, 2021

کابل آلومینیوم و کاربرد انواع آن ، هر آنچه باید درباره کابل آلومینیوم بدانیم

کابل آلومینیوم یکی از انواع کابل برق است که در کنار کابل های مسی به بازار عرضه می شود. کابل های برق وظیفه انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارند. در این مقاله به معرفی انواع کابل آلومینیوم می پردازیم.

کابل با هادی آلومینیوم چیست؟

یکی از مهم ترین پرسش هایی که در زمینه کابل های برق پرسیده می شود این است که کابل آلومینیومی چیست؟ این نوع کابل از زمان های گذشته در تأسیسات برقی، خطوط انتقال و پست های توزیع برق مورد استفاده قرار می گرفت. کابل آلومینیوم از هادی های آلومینیومی ساخته شده است.

اما امروزه استفاده از آن رو به افزایش است زیرا قیمت مس بیشتر از قبل شده و استفاده از کابل های مسی به تنهایی، در شبکه های برق صرفه اقتصادی ندارد.

بسیاری از افراد تصور می کنند که فلز آلومینیوم مقاومت الکتریکی بالایی دارد و نمی تواند جایگرین مناسبی برای مس باشد. به همین دلیل افت ولتاژ و دمای بالا عملکرد کابل را مختل می کند. در صورتی که چنین نیست.

کاربرد کابل آلومینیومی

هادی های آلومینیومی و هادی های مسی هر دو عملکرد مشابهی دارند و در خطوط انتقال و توزیع برق مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال می دهند. از هر دو نوع کابل می توان در خطوط برق رسانی استفاده کرد. در حال حاضر کابل های آلومینیومی قیمت پایین تری دارند به همین دلیل در اغلب مکان ها از این نوع کابل استفاده می شود.

از انواع کابل آلومینیوم در سیستم های توزیع برق ساختمان های مسکونی، توزیع برق در خطوط محلی، خطوط انتقال نیرو و همچنین سیم کشی در برخی از هواپیماها استفاده می شود.

مزایای کابل آلومینیومی

کابل ها وظیفه انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارند. کابل های برق از یک نوع هادی، عایق و روکش تشکیل شده اند. در کابل المینیوم، هادی از جنس فلز آلومینیوم است. هدایت الکتریکی آلومینیوم از فلز مس کم تر و مقاومت آن بیشتر است اما با این حال، با انتخاب صحیح کابل آلومینیوم می توان عملکرد و کارایی آن را در شبکه برق افزایش داد.
پیش از خرید کابل آلومینیوم باید به نکاتی مانند ظرفیت آمپری، سایز و سطح مقطع کابل، تعداد رشته (تکفاز و یا سه فاز بودن)، افت ولتاژ، اندازه تأسیسات برق و … توجه کرد.

قیمت کابل آلومینیوم

همان طور که پیش تر گفته شد، کابل آلومینیومی قیمت کمتری نسبت به کابل مسی دارد. عواملی همچون برند، نوع روکش، زره دار بودن و یا بدون زره بودن، تعداد رشته، سطح مقطع و … بر قیمت کابل برق آلومینیومی اثرگذار هستند. از بهترین برندهای تولیدکننده سیم آلومینیومی و کابل می توان به کابل آلومینیوم مشهد، یزد، ماهان، مسین، سیمیا، اصفهان، شهاب جم و … اشاره کرد.

تفاوت کابل آلومینیومی و کابل مسی

کابل های مسی و آلومینیومی عملکرد مشابهی دارند اما در برخی از ویژگی ها با هم تفاوت دارند. برای مقایسه کابل مسی و آلومینیومی یا پاسخ به سؤال کابل آلومینیومی یا مسی می توانید ادامه مطالب را مطالعه کنید:

  1. کابل برق آلومینیومی نسبت به کابل مسی مقاومت الکتریکی بیشتری دارد. به همین دلیل، جریان الکتریکی در کابل های مسی راحت تر انتقال پیدا می کند.
  2. از لحاظ قیمت و در دسترس بودن، کابل های آلومینیومی از قیمت مقرون به صرفه تری برخوردار هستند. زیرا مس امروزه به فلزی گران بها تبدیل شده است.
  3. از کابل های با هادی آلومینیومی در بسیاری از محیط ها مانند تیر چراغ برق و … می توان استفاده کرد زیرا خطر سرقت این کابل ها نسبت به کابل های مسی کم تر است.
  4. در یک متراژ مشخص و یکسان، وزن کابل های آلومینیومی از کابل های مسی بسیار کم تر است. این عامل بر قیمت کابل مفتولی آلومینیومی نیز اثر می گذارد.
  5. فلز مس دوام و مقاومت بیشتری نسبت به آلومینیوم دارد. کابل آلومینیوم در شرایطی که کنار مواد شیمیایی قرار می گیرد، زودتر از کابل های مسی دچار خوردگی می شود. در این شرایط به کمک کلمپ بی متال و یا افزودن آلیاژهایی به هادی کابل، می توان مقاومت آن را افزایش داد.
  6. از کابل آلومینیوم تنها در دسته کابل های قدرت و به صورت کابل زمینی و هوایی با هادی مفتول استفاده می شود. هیچ گاه از آلومینیوم به عنوان هادی در کابل های افشان استفاده نمی شود زیرا آلومینیوم شکننده تر از مس است و تنها به عنوان کابل مفتول مورد استفاده قرار می گیرد.
  7. به کابل های آلومینیوم که در ولتاژهای بالا استفاده می شود، کابل آلومینیوم فشار قوی نیز گفته می شود. از این کابل ها در سیستم هایی با ولتاژ اسمی بالاتر از ۳۰ کیلوولت استفاده می شود.
  8. خطر آتش سوزی و هم چنین تلفات انرژی در کابل های آلومینیومی نسبت به کابل های مسی بیشتر است.

انواع کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم زمینی

این کابل ها نوعی کابل با هادی آلومینیوم هستند که ولتاژ نامی مابین ۰.۶ تا ۱ کیلو ولت دارند. کابل زمینی آلومینیوم می تواند دو، سه و یا چهار رشته باشد.

کابل آلومینیوم ۴ رشته در دو نوع تولید می شود. در یک نوع از این کابل ها، هر ۴ رشته سطح مقطع یکسانی با یکدیگر دارند اما در نوع دوم، سه رشته سطح مقطع برابر دارند و رشته چهارم نول است و سطح مقطع کمتری دارد.

از کابل های زمینی در پروژه های توزیع، انتقال نیرو و برق رسانی با ولتاژ پایین استفاده می شود. به عنوان مثال، کابل آلومینیوم ۱۶*۴ یکی از پرکاربردترین کابل هایی است که در خطوط برق ضعیف از آن استفاده می شود.

کابل آلومینیوم زره دار

این کابل ها نوعی از کابل های آلومینیومی هستند که به زره مجهز شده اند. کابل آلومینیومی زره دار به صورت دفنی در زیر زمین و خارج از تأسیسات به کار می رود.

این کابل ها در محیط هایی که امکان ضربه و وارد شدن فشار و صدمات فیزیکی وجود دارد، یک گزینه مناسب به شمار می آیند.

دلیل مقاومت این کابل ها استفاده از XLPE در ساختار آنها است زیرا این عایق نسبت به PVC از مقاومت بسیار بیشتری برخوردار است. هادی کابل های آلومینیومی از نوع زره دار، در برابر مواد شیمیایی و نفتی، آتش و شعله، اشعه فرابنفش و … از خود مقاومت نشان می دهد.

کابل آلومینیومی خودنگهدار

به این نوع کابل ها، کابل ABC نیز گفته می شود. امروزه از کابل خودنگهدار در بسیاری از سیستم های برق تک فاز و سه فاز استفاده می شود.

این کابل ها جریان برق را از پست های برق به مکان هایی مانند سیستم های خانگی، کشاورزی، صنعتی، تولیدی و … انتقال می دهند.

رشته سیم هایی که در کابل خودنگهدار به کار می روند، همگی با عایق پلی اتیلن و یا XPLE عایق شده اند و پس از اکسترود شدن در دما و فشار بالای بخار آب کراسلینک می شوند. این کار، عملکرد کلی کابل ها را بهبود می دهد و خواص مکانیکی و الکتریکی آن را نیز بهتر می کند.

کابل هوایی آلومینیومی

این کابل ها در فضاهای خارجی همچون تیرهای برق، دکل ها و … مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها به سه نوع زیر تقسیم می شوند:

کابل آلومینیوم هوایی ACC: این کابل ها دارای هادی آلومینیومی هستند و  اغلب در ولتاژهای متوسط و یا کم از آن ها استفاده می شود. آلومینیومی که در هادی این کابل قرار گرفته شده، از نوع آنیل نشده است. این کابل ها به صورت استاندارد و با طول های یکسان به هم تابیده شده اند تا تحمل نیروی کششی بالایی در هنگام نصب داشته باشند.

کابل هوایی آلومینیوم AAAC: هادی این کابل آلیاژ می شود و اغلب در مکان هایی با ولتاژ متوسط و تقریباً بالا کاربرد دارد.

کابل آلومینیومی هوایی ACSR: این کابل ها اغلب در سیستم هایی با ولتاژ بسیار قوی استفاده می شوند. هادی آلومینیومی این کابل ها آنیل نشده است. یک نوع مهار فولادی به دور مفتول های آلومینیومی که با طول مشخص به هم تابیده شده اند، به کار رفته است.

با مراجعه به سایت راندنو می توانید به طور مستقیم با نمایندگی کابل آلومینیومی در ارتباط باشید و لیست قیمت کابل آلومینیومی زمینی، هوایی و خودنگهدار را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

استعلام قیمت و سفارش